lördag 5 augusti 2017

Spara & Investera svammel






Har de senaste dagarna läst en del bloggar där man berättar om varför de själva sparar &/el investerar. Det fick mig att fundera lite på mitt egna sparande. Den självklara frågan blir självklart: Varför sparar jag?


Som jag tidigare skrivit i "Om mig" så kom jag in på denna vägen då det orangea kuvertet damp ner i hallen i våras. Det har ju kommit varje år, men just i år fick jag ångest över siffrorna som stod. Jag räknade ut att jag skulle få leva på 10.200:- netto per månad som pensionär. De siffrorna är ungefär existens minimun idag. Iofs så är det summor jag levt med själv de senaste åren då jag varit kund hos Kronofogden så visst går det att leva på helt klart. Men vill jag leva så som pensionär?
Svaret är självklart nej.


Jag blev av med fogden i Juni i år (2017) och Juni lönen blev min första riktiga lön jag kunde spara/lägga undan en slant ifrån. Under denna dryga månad har jag sparat lite av två stycken löner. Som seden bör har jag valt att investera dessa pengar i dels utdelande aktier och två stycken förhoppningsbolag.


Mina tankar om just spara, investera i aktier eller fonder, eller helt enkelt bara samla pengar börjar förändras. Det förefaller sig att jag inte bara sparar till min pension. Jag har ett gammalt cykel intresse jag skulle vilja ta upp igen, köpa en ny kanske lite finare cykel. Får jag så bra utdelning att jag kommer upp i två eller fler miljoner, blir det kanske även att jag köper mig en lägenhet utan lån.


Ingenting är såklart ristat i sten, men tankarna är ungefär som ovan. Jag blev senast igår påmind om TID, att låta tiden göra sitt. Visst är det lätt att skena iväg och vilja HA, HA, vara girig och vilja ha mer. Inte minst för mig som har väldigt lätt för att köpa saker, prylar till det intresset jag just för tillfället har. Förtillfället är mitt intresse att samla pengar, samla pengar i aktier som genom dess utdelningar återinvesteras i aktier och får den där berömda snöbolls effekten, ränta på ränta, världens 8e underverk som man kan läsa lite överallt i bloggar och på finans Twitter.


Jag hoppas såklart att mina två förhoppningsbolag ska ge lite extra tjing i kassan på sikt så jag åtminstone kanske kan köpa mig en cykel igen. Det vore fantastiskt kul att börja hojja lite igen, och inte bara sitta hemma och läsa på twitter om aktier, på Avanza 45ggr om dagen och se ens egna innehav som inte har rört sig något sen senast jag såg dem.


Det blev återigen ett svammel inlägg om sådant som finns inombords. Hur som helst känns det nästan lite som meditation att skriva av sig lite, väldigt skönt iaf!


Ta hand om dig och var rädda om varandra!






2 kommentarer:

  1. Grattis till ett bra beslut att ta tag i ditt liv!

    Håller precis själv på att omorganisera i depåerna. Kommer bli en förhoppningsportfölj, en tradingportfölj, en utdelningsportfölj och en fondportfölj.

    SvaraRadera