tisdag 1 augusti 2017

Kort månadsrapport Juli

Min första månad som investerare har passerat. Utdelningsmaskinen fick sina första aktier som likt er andra, gått några procentenheter nedåt. Ingen fara på taket eftersom marknaden går upp och ner på kort sikt.


Vad jag kom på precis nu när jag skriver dessa ord, är att när jag redovisar månadsrapport, kan jag inte visa tex 1a Juli till 31a Juli... Jag får lön 27e varje månad och måste ju då justera datumen från 27e Juni till 26e Juli som således blir min rapportmånad för Juli. Rätt ska vara rätt? ;-)


Hur som helst så väljer jag att redovisa två grafer. Den första är ISK kontot Utdelningsmaskinen, det isk som är fokuserat på långsiktighet (18-23år) och då främst utdelningar. Den andra grafen visar ALLA konton jag har hos Avanza, den speglar även ISK kontot Lyckoruset som i dagens läge går väldigt bra, tack vare bolaget Eyeonid som är ett ganska nytt bolag och världsledande inom id-skydd och id-bevakning med sin plattform som arbetar proaktivt, jämfört med de reaktiva skydd som finns på marknaden idag.


Utdelningsmaskinen



Bolagen backade totalt 1.41% vilket är någon procent bättre än index. Ärligt talat så spelar det inte så stor roll eftersom det är fokus på utdelningar. Jag funderar på om jag över huvud taget ska redovisa utvecklingen av mina konton på bloggen eller om jag bara ska redovisa eventuella utdelningar som är kontots huvudsakliga uppgift!?


Alla konton



Grafen är alla konton är desto trevligare som jag skrev ovan. Här är det framför allt bolaget Eyeonid som ligger till grund för fina blå siffror. Jag tror starkt på bolaget. Bolagets Q1 och Q2 visar endast negativa siffror. Det beror på att de arbetar för fulla muggar med att få ut deras plattform i Sverige och dels i övriga världen. När det kommer till just bolagets grund ide, så ligger den oerhört bra i tiden. Just id-kapningar omsätter många miljarder i Sverige och övriga världen varje år och som jag skrev ovan är bolagets plattform en av ett fåtal som sitter på en unik mjukvara som arbetar proaktivt. Inte nog med att de letar/söker efter siffror, så har de även gjort sitt första förvärv, nämligen Textanalys bolaget Tirsys (EyeonText), som arbetar likt Eyeonid, men söker/letar efter text istället för siffror. Ett mycket bra förvärv mao.

Tanken med mina andelar i Eyeonid är att de förhoppningsvis ska ge frukt under något/några år för att sedan säljas och då forslas in i Utdelningsmaskinen. Skulle nästan kunna säga att Lyckoruset är ett Startup konto till Utdelningsmaskinen.


Fria tankar

Hur som helst tycker jag det är skönt att inte längre vara kund hos kronofogden och andra inkasso instanser. Har många gånger betalt pengar till Intrum Justitia. Nu är jag delägare i inkassobolaget och tanken är att plocka hem den summa och lite till som jag betalat in, fast de betalar UT till mig i utdelningar. Såklart en ren och skär hämndaktion, (hahaha) Skämt och sido, såklart inte, men kunde inte låta bli att tänka tanken ;-)

Sparkvot

Blev längre sparkvot än estimerat. 26.39% blev resultatet och skrivs i rött eftersom det är lägre än mitt mål om 30%. Bot och bättring med andra ord ;-)

Portfölj sidan uppdaterad till dags datum.



Ta hand om er och var rädda om varandra!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar